Arbets"fri"

Ja efter min föräldraledighet så står jag pang bom utan arbete, och jag undrar hur man gör då? Man måste väl få någon sorts inkomst från någonstans? Jag sitter på 2 utbildningar, jag jobbade fram till februari 2012 som tim vik inom vården och mitt plugg blev jag klar med i januari 2012. Nu sitter jag här igen och funderar på vad jag ska göra här näst, vad vill jag göra? Vad kan jag göra? Jag kan allt, men att jobba inom vården är inte något jag ser fram emot, eller det är väl mer så att det inte är tiderna man jobbar inom vården jag ser fram emot. Jag kan inte tänka mig så mycket kvällar och helst inga helger, jag vill ju hinna vara familj också. Men åter igen, hur gör man? Ska man höra av sig till arbetsförmedlingen eller försäkringskassan eller i vems händer ligger min ekonomiska trygghet i när mina föräldradagar är slut?? Någon som vet något?



Kommentarer
Daniella

SV:
Men den andra är mildare än den första så den vågar du se! Ja vi får väl se senare om vi håller någorlunda jämna steg med barnafödandet ;)!

2012-11-15 @ 07:17:50
URL: http://daniellagoretti.blogg.se
Nea

När din föräldraledighet är slut ska du gå till arbetsförmedlingen och skriva in dig, det är din första arbetslösa dag. Det är viktigt att du gör det just den dagen för att behålla din sgi, den kan förstöras med bara en dags glapp. Du kan förbereda inskrivningsprocessen genom att innan göra självinskrivningen på ams.se, du vet att du är färdig med inskrivningen när det står att du ska besöka arbetsförmedlingen inom 14 dagar. Då går du till arbetsförmedlingen, får träffa en handläggare och då blir inskrivingen färdig. Observera att du inte blir inskriven genom att bara fylla i uppgifterna på arbetsförmedlingens hemsida utan måste besöka arbetsförmedlingen personligen.

När det momentet är klart kan du även ansöka om a-kassa, de kommer att pröva din ansökan och har du tur har du jobbat tillräckligt för att få ersättning. Har du inte rätt till a-kassa kommer du efter 3 månader erbjudas plats i jobbgarantin för ungdomar, dom du ej fyllt 25 år, då får man en ersättning från försäkringskassan som dock är rätt så låg.

Det är dom möjligheterna till ersättning som finns förutom ekonomiskt bistånd.

2012-11-15 @ 18:29:56
URL: http://frokennea.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillemansmor.blogg.se

Familjen, mamma, fästmö, sambo, inredning <3

RSS 2.0